Schrijf goede webteksten met deze handige checklist

Wil je een webtekst schrijven die zijn doel bereikt, maar weet je niet waar je moet beginnen? Met de checklist webtekst schrijven van Tekstiq helpen we je graag op weg met praktische tips. Kom je er toch niet uit? Dan helpen wij je graag verder!

1

Maak een plan van aanpak

Onderdruk de neiging om meteen te beginnen met het schrijven van je webtekst. Maak eerst een plan. Verdiep je in wie je lezers zijn en wat zij willen weten. Met een goede voorbereiding verzand je minder snel tijdens het schrijven en is de kans dat je in herhaling valt kleiner. Je schrijft uiteindelijk sneller en je verhaal wordt sterker.

  • Bedenk eerst:
    • Het onderwerp van je tekst.
      Wat zijn de kaders? Waarover ga je schrijven en waarover juist niet?
    • Met welk doel je de tekst schrijft.
      Wat wil je met de tekst bereiken? Wil je informeren, overtuigen, verkopen, instrueren? En wat is je kernboodschap?
    • Voor wie je de tekst schrijft.
      Wat is de leeftijd en het kennisniveau van je lezers en wat zijn hun interesses? Naar welke informatie zijn zij op zoek?
    • Voor welk medium je de tekst schrijft.
      Is een webpagina geschikt? Of past een whitepaper, digitale nieuwsbrief of blog toch beter?
  • Schrijf alle vragen op die over het onderwerp in je opkomen en zet ze vervolgens in een logische volgorde. Zet de belangrijkste bovenaan.
  • Zoek informatie uit betrouwbare bronnen.
  • Doe een zoekwoordenonderzoek om je tekst SEO-proof te maken.
2

Schrijf je webtekst

Lees de informatie die je hebt gevonden nog eens goed door. Leg die vervolgens weg en begin met schrijven. Doe alles uit je hoofd en schrijf in één keer door. Schrappen, schuiven, aanvullen en verbeteren komt later.

3

Redigeer je webtekst

Nu je je verhaal hebt opgeschreven, is het tijd om je webtekst te finetunen. Schrap, schuif, vul aan en verbeter waar nodig. Denk daarbij goed aan je lezer: schrijf niet wat jij wilt vertellen, maar wat de lezer van jou wil weten. Vraag jezelf af:

  • Heb ik alle relevante vragen beantwoord?
    En is de volgorde van de vragen en antwoorden nog steeds goed?
  • Heeft de tekst een logische structuur?
    Ben je gestart met de kern van je verhaal? Zo is voor de lezer direct duidelijk waar de tekst over gaat en wat je wilt bereiken. En heb je de tekst afgesloten met een call-to-action, zodat de lezer weet wat hij/zij moet doen of onthouden?
  • Is de tekst bondig?
    Schap overbodige woorden en zinnen en maak je tekst zo beknopt mogelijk. Online lezers lezen geen lappen tekst.
  • Is de tekst scanbaar?
    Met een scanbare webtekst kan de lezer snel vinden wat hij/zij zoekt. Gebruik daarom:
    • koppen en tussenkoppen
    • korte alinea's: max. 40 tot 50 woorden
    • witregels
    • opsommingen: 3 tot max. 7 punten
    • afbeeldingen om je verhaal te verduidelijken
    • kernzinnen: de eerste zin van een alinea die kort samenvat wat er in die alinea staat
    • een niet te klein en prettig leesbaar lettertype
  • Past de schrijfstijl bij mijn lezers?
    Hou je tekst simpel. Gebruik eenvoudige woorden en vermijd vaktaal zoveel mogelijk. Uit onderzoek blijkt dat zelfs hoogopgeleide mensen het liefst eenvoudig geschreven teksten lezen.
  • Heb ik alle typfoutjes verbeterd en de spellings- en grammaticaregels goed toegepast?
    Weet je het niet zeker? Kijk op de website van woorden.org voor de juiste spelling of taaladvies.net voor taal- en stijladviezen. Of laat Tekstiq je webtekst nakijken.
  • Heb ik alle zoekwoorden op een natuurlijke manier gebruikt en staan ze op de juiste plaatsen?
    Wil je hier meer over weten? Vraag bij twijfel een SEO-specialist.
4

Nog een paar inhoudelijke tips

Ook voor de inhoud van je webtekst hierbij nog een aantal tips:

  • Maak zinnen niet te lang
    Hou als vuistregel 15 tot 20 woorden aan.
  • Schrijf kort en bondig
    Kijk of hulpwerkwoorden zoals zullen, willen, kunnen, mogen en gaan echt nodig zijn. Dus ‘Wij doen dat straks.’ in plaats van 'Wij zullen dat straks gaan doen.'
  • Formuleer positief: leg de nadruk op wat wel kan
    Dus ‘Wij zijn op zaterdag open van 9.00 tot 17.00 uur’ in plaats van ‘Wij zijn zaterdag vanaf 17.00 uur gesloten’.
  • Schrijf actief en persoonlijk
    Vermijd zoveel mogelijk de hulpwerkwoorden 'worden' en 'zijn' en voeg zoveel mogelijk een handelend en ontvangend persoon toe. Dus ‘Wij versturen de brief naar Jan.’ in plaats van ‘De brief zal worden verstuurd.’
  • Vergeet de call-to-actions niet
    Een call-to-action is een uitnodiging aan je lezers om iets te doen, zoals een product kopen, zich inschrijven voor de nieuwsbrief of je bericht delen.
  • Lees de tekst hardop voor
    Door de tekst hardop te lezen merk je sneller of de zinnen kloppen en de woorden goed gekozen zijn.
Who We Are

Commited to Growth

Growth is at the heart of everything we do — for our clients, our team, and our community. We are dedicated to helping businesses and individuals reach new levels of financial success through proactive planning, strategic insights, and continuous improvement. Our commitment extends beyond numbers; we invest in innovation, professional development, and lasting client relationships.

By understanding your goals and challenges, we deliver solutions that foster sustainable progress and long-term value. Together, we grow stronger — today and for the future.

Jouw webtekst laten nakijken?